L-Teanina - Mind Active Speed Up - suplement diety
Instagram - logo

L-Teanina

2018-06-09 12:00

L-teanina to aminokwas występujący m.in. w liściach herbaty chińskiej (camellia sinensis), wykorzystywanych do produkcji głównie zielonej, ale również czarnej i białej herbaty. Jest również jednym ze składników suplementu diety Mind Active Speed Up.

Ma działanie relaksujące, ale nie wywołuje senności, ponadto zmniejsza uczucie stresu i poprawia uwagę. Wpływa na wzrost zdolności poznawczych w połączeniu z kofeiną.

Strukturalnie, L-teanina jest podobna do pobudzającego neuroprzekaźnika glutaminianu, który bierze udział w procesach uczenia się i pamięci oraz do neuroprzekaźnika GABA o działaniu hamującym. Może blokować receptory glutaminowe i zmniejszać poziom tego neuroprzekaźnika, jednak jest to słaby efekt, wymagający dużych dawek. Ma za to zdolność do redukowania w pewnym stopniu smaku gorzkiego i odpowiada za smak umami zielonej herbaty. Teanina ma zdolność przenikania bariery krew-mózg. Dociera do mózgu w ciągu godziny od spożycia i jej poziom jest podwyższony do 5 godzin.

Wpływ teaniny na fale mózgowe

W dawkach 50 – 250 mg teanina zwiększa występowanie fal alfa w mózgu osób często doświadczających lęku lub będących pod wpływem stresu. Fale te związane są ze stanem relaksu, a także z mechanizmami selektywnej uwagi i czujności.

Higashiyama i in. (2011) wykazali, że spożycie 200 mg teaniny, po 15 – 60 minutach zwiększa aktywność fal alfa, obniża szybkość bicia serca, poprawia uwagę i czas reakcji. Wyniki takie uzyskano jednak tylko u osób, które charakteryzują się wysokim poziomem lęku, a u osób mało lękliwych nie było różnic po spożyciu teaniny i placebo. Wskazuje to, że substancja ta może przynosić korzyści u osób często doświadczających stresu.

Wpływ teaniny na zmniejszenie stresu

Wiele badań wskazuje na to, że teanina ma wpływ na redukcję stresu. Wykazano to m.in. w badaniach na szczurach, u których L-teanina obniżyła poziom kortykosteronu w normalnych warunkach oraz pod wpływem stresu, a także miała wpływ na komórki hipokampu. W ten sposób teanina chroni przed osłabieniem pamięci spowodowanym stresem.

Z kolei u ludzi suplementacja teaniną w dawce 200 mg przed wykonywaniem zadań arytmetycznych, które u uczestników wywoływały stres, obniżyła tętno oraz poziom immunoglobulin A (marker stresu). Co więcej, analiza zmienności rytmu serca wykazała, że obniżenie tętna i poziomu immunoglobulin A było prawdopodobnie spowodowane osłabieniem aktywacji współczulnego układu nerwowego. Sugeruje to, że spożycie L-teaniny wywołuje efekt antystresowy poprzez hamowanie pobudzenia neuronów korowych (Kimura i in. 2007).

Interakcja teaniny z kofeiną

L-teanina wchodzi w interakcję z kofeiną i połączenie tych dwóch substancji może przynieść dodatkowe korzyści w postaci polepszenia funkcjonowania poznawczego i zmniejszenia zmęczenia. W badaniu Owen i in. (2008) uczestnicy wykonywali zadania wymagające zdolności poznawczych po przyjęciu 50 mg kofeiny lub 50 mg kofeiny i 100 mg teaniny. Już sama kofeina poprawiła subiektywnie odczuwaną czujność oraz dokładność w zadaniu wymagającym przerzucania uwagi. W połączeniu z teaniną poprawiła się natomiast dodatkowo szybkość w tym zadaniu oraz zmniejszyła się podatność na rozpraszające informacje w zadaniu pamięciowym.

Z kolei Haskell i in. (2008) badali wpływ 250 mg teaniny i 150 mg kofeiny oddzielnie oraz w połączeniu. Sama teanina w tej dawce wywoływała ból głowy oraz pogarszała wyniki w zadaniu polegającym na odejmowaniu co siedem. Sama kofeina natomiast poprawiła czas reakcji, dokładność w zadaniu wymagającym szybkiego przetwarzania informacji oraz zmniejszyła zmęczenie psychiczne. Najlepsze wyniki uzyskano jednak łącząc teaninę z kofeiną. Połączenie tych dwóch substancji również polepszyło dokładność w zadaniu wymagającym szybkiego przetwarzania informacji oraz zmniejszyło zmęczenie psychiczne, a dodatkowo poprawiło wyniki w trzech innych zadaniach, sprawdzających czas reakcji, pamięć roboczą i pamięć semantyczną. Ponadto uczestnicy mniej skarżyli się na ból głowy niż po przyjęciu samej teaniny. Kofeina i teanina w połączeniu działają inaczej niż oddzielnie.

Teanina w ADHD i schizofrenii

Chociaż spożycie teaniny nie ma wpływu na uczucie senności, u osób z ADHD substancja ta może poprawiać jakość snu. Lyon, Kapoor i Juneja (2011) badali skuteczność teaniny u chłopców w wieku 8-12 lat ze zdiagnozowanym ADHD. W grupie, która przyjmowała dwa razy dziennie dawkę 200 mg teaniny, po 6 tygodniach poprawiła się jakość snu. Z kolei u osób ze schizofrenią lub zaburzeniem schizoafektywnym dodanie teaniny w dawce 400 mg do standardowych leków antypsychotycznych, po 8 tygodniach spowodowało osłabienie objawów choroby oraz lęku (Ritsner i in. 2011).

Teanina a układ krążenia

Teanina ma też korzystny wpływ na układ krążenia. Jej spożycie jest związane ze zwiększoną reaktywnością naczyń krwionośnych oraz odpowiada za produkcję tlenku azotu, który reguluje ciśnienie tętnicze krwi. Zmniejsza też poziom cholesterolu, co również ma korzystny wpływ na układ krążenia.

 

Źródła:

  • Lyon M.R., Kapoor M.P., Juneja L.R. (2011). The effects of L-theanine (Suntheanine®) on objective sleep quality in boys with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD): a randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial. Alternative medicine review : a journal of clinical therapeutic, 16(4), 348-354.
  • Ritsner M.S., Miodownik C., Ratner Y., Shleifer T., Mar M., Pintov L., Lerner V. (2011). L-theanine relieves positive, activation, and anxiety symptoms in patients with schizophrenia and schizoaffective disorder: an 8-week, randomized, double-blind, placebo-controlled, 2-center study. The Journal of Clinical Psychiatry, 72(1), 34-42.
  • Higashiyamaa A., Htay H.H., Ozeki M., Juneja L.R., Kapoor M.P. (2011). Effects of l-theanine on attention and reaction time response. Journal of Functional Foods, 3(3), 171-178.
  • Kimura K., Ozeki M., Juneja L.R., Ohira H. (2007). L-Theanine reduces psychological and physiological stress responses. Biological Psychology, 74(1), 39-45.
  • Owen G.N., Parnell H., De Bruin E.A., Rycroft J.A. (2008). The combined effects of L-theanine and caffeine on cognitive performance and mood. Nutritional Neuroscience, 11(4), 193-198.
  • Haskell C.F., Kennedy D.O., Milne A.L., Wesnes K.A., Scholey A.B. (2008). Biological Psychology, 77(2), 113-122.
Kontakt

Zadzwoń: 691 705 798
Zadzwoń: 508 997 351

Napisz: sklep@mindactive.pl

pn - pt: 8:00 - 16:00, sb: 9:00 - 13:00

Podmiot odpowiedzialny:
Prestige Nutrition Sp. z o.o.

Facebook