Kofeina - Mind Active Speed Up - suplement diety
Instagram - logo

Kofeina

2018-05-19 12:00

Kofeina to naturalny związek występujący w wielu gatunkach roślin. Najczęściej przyjmuje się go pijąc kawę, herbatę lub napoje energetyzujące. Występuje również w postaci bezwodnej jako proszek - wchodząc w skład suplementu diety Mind Active Speed Up.

Jest najbardziej popularnym stymulantem, poprawiającym funkcje poznawcze, wyniki w sportach siłowych oraz biorącym udział w spalaniu tkanki tłuszczowej.

Kofeina działa blokując w mózgu receptory adenozynowe A1 i A2A. Receptor A1 odpowiada za uczucie senności, dlatego kofeina, blokując go, zwiększa czujność. Blokując receptor A2A kofeina podnosi natomiast poziom dopaminy, co zwiększa stymulację i poprawia nastrój.

Wpływ kofeiny na funkcje poznawcze

Wiele badań wykazało korzystny wpływ kofeiny na nastrój oraz funkcje poznawcze, takie jak zdolności psychomotoryczne czy pamięć robocza. Nie jest jednak do końca jasne, na ile kofeina rzeczywiście poprawia funkcjonowanie, a na ile jedynie usuwa objawy jej odstawienia, co może dotyczyć osób regularnie ją spożywających.

Haskeil i in. (2005) przeprowadzili badanie wśród osób spożywających na co dzień duże dawki kofeiny (średnio 217 mg /dzień) oraz małe dawki (średnio 20 mg /dzień). O poranku uczestnicy otrzymali napój zawierający 75 albo 150 mg kofeiny, albo placebo. Ich nastrój oraz funkcjonowanie poznawcze były oceniane przed oraz 30 minut po wypiciu napoju. Nie wykazano różnic w ich nastroju ani wydajności przed skonsumowaniem napoju, natomiast po przyjęciu dawki kofeiny, u obu grup – zarówno osób na co dzień spożywających duże dawki, jak i tych przyjmujących małe, wykazano poprawę m.in. w testach czasu reakcji, a także zwiększyła się czujność i zmniejszyło zmęczenie psychiczne.

Wpływ kofeiny na siłę mięśni

Poza poprawą funkcji poznawczych, kofeina polepsza też wydolność fizyczną, a konkretnie moc mięśni. Osoby, które rzadko spożywają kofeinę, po przyjęciu dawki 400 – 600 mg zwykle uzyskują lepsze wyniki podczas treningu siłowego i przy innych ćwiczeniach anaerobowych (beztlenowych). Wykazało to m.in. badanie Glaister i in. (2008), w którym uczestnicy 1 godzinę po przyjęciu kofeiny lub placebo wykonywali trening biegowy polegający na wielokrotnym sprincie (12 x 30 m, powtarzane w 35-sekundowych interwałach). Suplementacja kofeiną spowodowała redukcję najszybszego czasu sprintu o 0,06 s (1,4%). Lepsze rezultaty uzyskali Schneiker i in. (2006), w których badaniu suplementacja kofeiną zwiększyła o kilka procent wyniki treningu sprintowego na rowerze stacjonarnym.

Kofeina pełni również korzystną rolę w regeneracji po wysiłku, wpływając na tempo uzupełniania glikogenu w mięśniach. W badaniu Pedersen i in. (2008) uczestnicy wykonywali wyczerpujący trening na rowerze, po którym spożywali niskowęglowodanowy posiłek, a następnego dnia kolejny trening, po którym spożywali posiłek bogaty w węglowodany (4 g/kg) lub posiłek uzupełniony o kofeinę (8 mg/kg). U osób, które dodatkowo przyjęły kofeinę tempo resyntezy glikogenu podczas 4-godzinnego odpoczynku było o 66% wyższe niż w grupie osób, która jedynie zjadła posiłek.

Wpływ kofeiny na spalanie tłuszczu

Kofeina może również pomóc w odchudzaniu, przyspieszając spalanie tkanki tłuszczowej. Odpowiadają za to dwa zjawiska. Po pierwsze efekt termogeniczny, czyli wytwarzanie ciepła, co stymuluje organizm do korzystania z zapasów tkanki tłuszczowej a po drugie efekt lipolityczny (rozkład trójglicerydów do kwasów tłuszczowych, które organizm wykorzystuje jako źródło energetyczne).

Jednocześnie kofeina może zwiększać w organizmie poziom cAMP (cykliczny adenozynomonofosforan), który związany jest z niższym poziomem trójglicerydów w komórkach tłuszczowych i zwiększoną syntezą białek w mięśniach.

Tolerancja na kofeinę

Powszechne spożycie kofeiny wśród społeczeństwa sprawia, że u wielu osób występuje tolerancja na tę substancję. U osób, które nie są przyzwyczajone do tej substancji, może ona nawet wywołać uczucie szczęścia, jednak u osób regularnie spożywających kawę lub przyjmujących kofeinę w innej postaci często występuje jedynie efekt rozbudzający.

Jak wspomniane wyżej, kofeina blokuje receptory adenozynowe. Receptor A1 nie ulega desensytyzacji, dlatego nawet osoby regularnie spożywające kofeinę czują się dzięki niej rozbudzone. Receptor A2A ulega natomiast desensytyzacji, co odpowiada za efekt tolerancji na kofeinę i brak wpływu stymulującego.

 

Źródła:

  • Haskell C.F., Kennedy D.O., Wesnes K.A., Scholey A.B. (2005). Cognitive and mood improvements of caffeine in habitual consumers and habitual non-consumers of caffeine. Psychopharmacology, 179(4), 813-825.
  • Rogers P.J., Martin J., Smith C., Heatherley S.V., Smit H.J. (2003). Absence of reinforcing, mood and psychomotor performance effects of caffeine in habitual non-consumers of caffeine. Psychopharmacology, 167(1), 54-62.
  • Glaister M., Howatson G., Abraham C.S., Lockey R.A., Goodwin J.E., Foley P., McInnes G. (2008). Caffeine supplementation and multiple sprint running performance. Medicine & Science in Sports & Exercise, 40(10), 1835-1840.
  • Schneiker K.T., Bishop D., Dawson B., Hackett L.P. (2006). Effects of caffeine on prolonged intermittent-sprint ability in team-sport athletes. Medicine & Science in Sports & Exercise, 38(3), 578-585.
  • Pedersen D.J., Lessard S.J, Coffey V.G., Churchley E.G., Wootton A.M., Ng T., Watt M.J., Hawley J.A. (2008). High rates of muscle glycogen resynthesis after exhaustive exercise when carbohydrate is coingested with caffeine. Journal of Applied Physiology, 105(1), 7-13.
Kontakt

Zadzwoń: 691 705 798
Zadzwoń: 508 997 351

Napisz: sklep@mindactive.pl

pn - pt: 8:00 - 16:00, sb: 9:00 - 13:00

Podmiot odpowiedzialny:
Prestige Nutrition Sp. z o.o.

Facebook